Filipijnen - Reisverslag uit Cocomo Island, Filipijnen van Annieck Benedictus - WaarBenJij.nu Filipijnen - Reisverslag uit Cocomo Island, Filipijnen van Annieck Benedictus - WaarBenJij.nu

Filipijnen

Blijf op de hoogte en volg Annieck

26 Juli 2014 | Filipijnen, Cocomo Island

Daar ben ik weer! Het is hier alweer 8 uur in de avond. En de tijd gaat mij veel te snel!! Over iets langer dan anderhalve week ben ik alweer thuis, en daar kijk ik als ik eerlijk ben nog niet echt naar uit haha. Nu heb ik alweer weekend, weekend is hier op zondag en maandag.

Deze week heb ik de hele week gewerkt bij de CC+ dat zijn de kleuters, al zien ze eruit als kindjes van 2 jaar en 3 jaar. Wat een schatjes allemaal zeg!! En ze zijn allemaal zo blij om je te zien. Deze week had ik 1 kindje die er enorm slecht aan toe was, ze was enorm ondervoed en haar hele huid zat onder de plekken wat ook een teken van ondervoeding is. Ook was haar haar erg aan het uitvallen. Haar huid was zo onwijs droog dat het echt leek of het elk moment uit elkaar zou barsten. Het kindje moest erg huilen, maar niet lang want daar had ze gewoon geen energie voor zag ik. Ze was zo zwak en eigenlijk zat er niet echt veel leven in het kindje. Het kindje zat vaak lekker bij mij. En ik heb de hele week een beetje opgelet dat ze haar bordje helemaal leeg at. De hele week had het meisje nog niks gezegd, tot vandaag. Eindelijk zei ze wat tegen mij! Daar was ik toch wel heel blij mee! Betekent toch weer dat ze me langzaam een beetje begint te vertrouwen.

Nu ik al twee en een halve week hier aan het werk ben valt het me heel erg op dat de kindjes zwak zijn, dat wisten we natuurlijk wel. Maar de kindjes spelen allemaal niet heel erg, soms zitten ze alleen maar bij je met een boekje en af en toe hebben ze een moment dat ze even druk zijn. Heel anders dus als op mijn stage in Nederland, daar kom ik soms met hoofdpijn thuis van alle drukte haha. Ook kun je merken dat veel kindjes hechtingsproblemen hebben. Ze huilen veel (kunnen wel twee uur achter elkaar blijven huilen) of ze gaan in hoekje zitten en bewegen zich bijna niet meer, heel sneu! Ze pakken dingen van elkaar af en kunnen elkaar behoorlijk pijn doen soms. De band met de ouders en de kinderen is soms slecht. En dat geloof ik meteen. Ook heb ik het idee dat ouders hier niet echt op hun kinderen letten. Vaak zie ik kindjes van een jaar of 2 alleen of met hun zusjes of broertjes ergens rondlopen en zo de straat oversteken zonder ergens een ouder te bekennen. En het verkeer is hier al zo'n drama, niemand let op.

Even een overzicht van hoe mijn dagen er hier vaak uit zien (al loopt de dag vaak anders door huisbezoeken etc.).
Om tien uur begint de CC+ dan krijgen de kindjes eigenlijk meteen al wat te eten, ze hebben vaak hele erge honger al. Dan gaan de kindjes spelen en vaak zingen we nog liedjes en bidden we met de kinderen. Daarna krijgen de kinderen weer een maaltijd en vaak spelen de kinderen dan nog even en gaan ze weer naar huis het is dan 1 uur. En meteen komt er dan weer een groep van 30 kinderen daar doen we weer hetzelfde, tot 4 uur. Eind van de dag krijgen de kinderen allemaal nog zakjes met eten mee. Wat ze soms tijdens het wachten al opeten haha. Daarna zit ik vaak nog even op kantoor. En vaak zijn er nog wel allemaal activiteiten met de studenten. Of zijn we nog wel weg voor huisbezoeken etc. De dagen zijn hier dus eigenlijk wel elke dag heel verschillend.

Deze week is ook het programma love to learn gestart. Dat is voor de kinderen van 8 tot 16 jaar. Ook daar krijgen ze eerst meteen ontbijt. En leren ze de schoolbasis om te zorgen dat de kinderen weer proberen om hun school op te pakken. Veel van deze kinderen hier zitten ook niet op school. Dit is dus een hele mooie kans voor de kinderen om een eerste stap te maken om toch naar school te gaan. Na het weekend zal ik ook nog hier gaan helpen. Ben erg benieuwd!

Vandaag was het Nutrition awareness day. Young focus besteed dan aandacht aan de voeding van de kinderen. En hadden vanochtend een parade georganiseerd. Heel gaaf! Alle kinderen van YFCC, CC+ en love to learn liepen samen met hun ouders mee in die parade onder luid tromgeroffel en muziek. Alle kinderen hadden iets aan wat te maken had met gezonde voeding, het ene kindje had een hoed op met fruit etc erop, het andere kindjes had weer een mandje met fruit in de hand of fruit op zijn of haar t shirt staan. Ook hadden we borden gemaakt met gezonde voeding erop. En hadden veel mensen vlaggetjes in hun hand met young focus erop. Eerst hebben we met zijn allen een gebed gedaan, gaaf! En daarna mocht ik samen met de staf van young focus voorop lopen, en werden we gevolgd door de trommels en trompetten en de stoet kinderen met ouders, heel gaaf! Zo hebben we een uur door allemaal straten gelopen, voor mij weer nieuwe indrukken en lijkt het soms wel of het steeds erger word, de armoede die ik zie lijkt maar niet op te houden en op elke nieuwe plek waar ik kom lijkt het wel weer erger te worden. Langzaam aan werd de groep mensen groter, omdat van elke straat mensen en kinderen zich weer toevoegden. Een rij met kindjes had ik aan beide handen, en had ik handen tekort haha. Voor mij in ieder geval een groot geluksmoment, wat ben ik dankbaar dat ik hier mag zijn en dat ik wat voor deze mensen kan betekenen!! Daarna hebben we nog aan alle ouders zakken met fruit en gezond eten uitgedeeld, waar echt bijna om gevochten werd, bang dat er niet genoeg was, zielig!!
Daarna was er een danser bij young focus, en hebben de kinderen allemaal lekker mee gedanst. Een hele gezellige dag hebben we gehad met zijn allen!

Gisteren avond heb ik weer lekker met de kindjes van de straat gespeeld hier. En heb ik ze Annamaria Koekkoek en jan huigen in de ton geleerd. Heerlijk!!

Nu ga ik genieten van mijn weekend. Morgen ga ik een weeshuis bezoeken. En maandag ga ik een vulkaan bezoeken die erg mooi schijnt te zijn. Daarna ga ik weer terug naar Tondo, het plaatstje waar ik verblijf.

Ohja, en een update over wat ik met het geld ga doen wat ik opgehaald heb komt volgende week. Daar ben ik mee bezig. Het gaat in ieder geval naar iets wat hier heel goed te gebruiken is!!

Liefs Annieck

  • 26 Juli 2014 - 15:53

    Ingrid:

    Hoi Annieck,
    Wat vertel je gezellig over je werk op de Filipijnen. Leuk om te lezen! En wat doet Yong focus goed werk. Wat moet het een voldoening voor je geven om je steentje hier aan bij te mogen dragen.
    Fijn weekend! Geniet van het land en de mooie dingen die je ziet.
    Groeten, Hans, Ingrid, Vera, Moniek en Hester

  • 26 Juli 2014 - 21:53

    Hennie Eysink:

    Hoi Annieck, ik heb net jouw blog ontdekt en heb met plezier en verbazing jouw verslagen gelezen! Wat een mooi werk doe je, je mag wel super trots zijn op je zelf. Geniet nog van de tijd dat je daar bent. Veel liefs van ons, Gerrit en Hennie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Cocomo Island

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 Augustus 2014

Filipijnen

31 Juli 2014

Filipijnen

26 Juli 2014

Filipijnen

22 Juli 2014

Filipijnen

17 Juli 2014

Filipijnen
Annieck

Ik ben Annieck Benedictus. En ga vanaf 9 juli tot 7 augustus een maand naar de Filipijnen om daar kinderen te helpen die daar op de vuilnisbelt (smokey mountain) leven. Vanuit de stichting Young Focus. In deze blog houd ik jullie op de hoogte van al mijn acties en ervaringen die ik daar ga opdoen.

Actief sinds 08 Juli 2014
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 3092

Voorgaande reizen:

08 Juli 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: