Filipijnen - Reisverslag uit Cocomo Island, Filipijnen van Annieck Benedictus - WaarBenJij.nu Filipijnen - Reisverslag uit Cocomo Island, Filipijnen van Annieck Benedictus - WaarBenJij.nu

Filipijnen

Blijf op de hoogte en volg Annieck

17 Juli 2014 | Filipijnen, Cocomo Island

Daar ben ik weer! Wat een leuke en bijzondere dagen heb ik gehad. Op zondag en maandag is het hier weekend.

Zondag heeft Ate Ann ons veel van de stad Manilla laten zien. In de ochtend ben ik mee geweest naar de kerk, waar ik heel veel vrienden van Ate Ann ontmoet heb, erg leuk! Ook zijn we bij een ontzettend arm gedeelte geweest, waar ik best wel hele heftige dingen gezien heb. Op het moment dat er twee meisjes van denk ik een jaar of 6 met allebei een baby van denk ik 6 maanden mij zo stevig vast pakte en zo aan het smeken waren, drong het pas tot me door wat ik eigenlijk aan het doen was en waar op dat moment liep.
Maandag zijn we naar een markt geweest en heb ik verder rustig aan gedaan.

Toen begon mijn eerste echte werkweek, deze week werk ik de hele week bij de ondervoede baby's. Dat was in het begin wel even schrikken hoor. Je voelt elk botje en ze zijn ontzettend dun. Als ze eten krijgen schrokken ze het haast naar binnen, en willen ze steeds weer meer.

Vanmiddag ben ik samen met Paul dan eindelijk naar de smokey mountain geweest waar alle gezinnen vandaan komen. Het center die op de smokey mountain stond is twee weken geleden afgebroken, en is nu even tijdelijk ergens anders heen verplaatst. Het center is afgebroken omdat de regering besloten heeft om op de vuilnisbelt een bedrijf te bouwen. Waardoor alle gezinnen moesten gaan verhuizen. Vandaag heeft Paul mij laten zien waar de meeste gezinnen naartoe zijn verplaatst. Nog niet alle gezinnen zijn trouwens al verplaatst er wonen nog een aantal gezinnen op de vuilnisbelt die nog zoeken om een plekje. De smokey mountain was al ontzettend heftig om te zien, wat een bende is het daar. En het stinkt ontzettend. Onvoorstelbaar hoe mensen zo kunnen leven. Alles zit onder de modder en dan te bedenken dat veel kinderen daar op hun blote voetjes rondlopen. Maar waar de mensen naartoe verplaatst zijn is bijna nog erger. Echt heel bizar allemaal. Maar de mensen zijn allemaal zo bijzonder en zo ontzettend lief, even was ik met een kindje van een jaar of twee aan het praten, toen ik weer verder liep kwam de moeder met het kindje achter me aan en zei: he wants to bless you het jongetje pakte mijn hand en legde het op zijn voorhoofd! En gaf me toen nog een kusje. Daarna zijn we naar een ander hutje gegaan waar een moeder pas een drieling heeft gekregen. Ik mocht naar binnen, wat ontzettend en vies klein huisje ik kon er niet recht op staan. En dan te bedenken dat de moeder al drie kinderen had, dat allemaal in dat piepkleine hutje. Ik mocht de drieling vast houden. En de moeder zei tegen mij, dat ik op een prachtige moeder lijk, en dat ik hele mooie en fijne moeder zou worden later. Twee mooie kippenvel momentjes!!

Morgen gaan ik weer een dagje werken bij de ondervoede baby's. En waarschijnlijk nog een paar huisbezoeken omdat we de hele week al 7 kindjes missen. We gaan dan kijken wat er aan de hand is. Ik heb er weer zin in :)!

Ohja, ook zijn we helaas getroffen door de tyfoon, wat erg spannend was. We hebben anderhalve dag zonder stroom gezeten. En alle straten stonden helemaal blank. Veel dingen waren kapot. Gelukkig is het meeste nu weer opgelost!

Vanwege de slechte verbinding lukt het mij helaas niet om foto's toe te voegen.

Liefs Annieck

  • 17 Juli 2014 - 14:12

    Griet Dielissen:

    Hallo Annieck,
    Ik heb net een eerste berichtje van jou gelezen. Zo een totale verandering in je leven. Je wordt er denk ik heel volwassen van. Het ene is nog verbaas in wekender dan het andere. Genieten is het absoluut niet, maar wel een hele levenservaring krijg je hier door. Je bekijkt alles eens van uit een hele ander bril. Vanuit een zon overgoten Flevoland wensen wij jou heel veel goeds in de Filipijnen. Veel liefs Hans Griet en de kids.

  • 17 Juli 2014 - 17:09

    Ingrid:

    Hoi Annieck,
    Fijn om weer van je te horen. We vonden het wel even spannend met de tyfoon, wetende dat deze over Manilla heen ging. Wat maak je mee daar en wat fijn dat je je kunt inzetten voor deze mensen en kinderen. En dan lopen wij te mopperen dat het hier zo warm is!! Groeten uit een zonnig Zeewolde!
    Hans, Ingrid en de meiden.

  • 26 Juli 2014 - 15:53

    Gabrielle:

    Toppertje!! Enjoy xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Cocomo Island

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 Augustus 2014

Filipijnen

31 Juli 2014

Filipijnen

26 Juli 2014

Filipijnen

22 Juli 2014

Filipijnen

17 Juli 2014

Filipijnen
Annieck

Ik ben Annieck Benedictus. En ga vanaf 9 juli tot 7 augustus een maand naar de Filipijnen om daar kinderen te helpen die daar op de vuilnisbelt (smokey mountain) leven. Vanuit de stichting Young Focus. In deze blog houd ik jullie op de hoogte van al mijn acties en ervaringen die ik daar ga opdoen.

Actief sinds 08 Juli 2014
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 3099

Voorgaande reizen:

08 Juli 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: